TEORI PEMBELAJARAN
Definisi teori pembelajaran ialah hipotesis-hipotesis oleh ahli-ahli
Psikologi tentang maksud pembelajaran, bagaimana ia berlaku dan faktor-faktor
yang mempengaruhi proses pembelajaran.
Fungsi-fungsi
teori pembelajaran:
1) Mendorong
kaji selidik dan pemikiran saintifik.
- Pendekatan
kepada satu bidang pengetahuan, memberi panduan kepada:
• apa yang harus
dikaji
• pemboleh ubah
yang terlibat
• teknik kajian
• cara
menghuraikan hasil kajian.
2) Menghuraikan
perkara-perkara yang berkaitan dengan hukum-hukum pembelajaran dengan
seberapa mudah
dan ringkas.
3) Menghurai
dan memberi kesimpulan tentang erti pembelajaran, bagaimana ia berlaku dan
faktor-faktor yang mempengaruhinya.
i. Teori Pembelajaran
Behaviorisme
Satu daripada teori pembelajaran yang banyak mempengaruhi pendidikan
adalah teori Behaviorisme. Antara ahli psikologi yang menjadi pendokong Behaviorisme
adalah B. F. Skinner, John B. Watson dan Edward Thorndike. Mereka amat berminat
dengan tingkah laku yang boleh diperhatikan. Penyelidikan mereka tertumpu
kepada tingkah laku ini. Mereka tidak mementingkan struktur mental yang melibatkan
pemikiran, idea, impian dan imej mental. Sebaliknya, tindakan dan pola
perlakuan individu diberi penekanan. Menurut mereka, jika kita ingin sesuatu
perlakuan itu dilakukan lagi atau diulangi, maka kita hanya perlu
mengukuhkannya dengan memberi ganjaran, atau jika kita hendak menghentikan atau
mengurangkan sesuatu perlakuan, maka kita menghukum atau menghentikan
ganjarannya.
Implikasi Behaviorisme
dalam pendidikan amat mendalam kesannya. Menurut Gardner (2000), dalam
merancang pengajaran sesuatu konsep atau kemahiran, seorang guru akan menulis
objektif untuk perlakuan yang boleh diukur atau diperhatikan pada akhir
pengajaran. Guru tidak perlu mengambil tahu apa yang muridnya telah tahu atau
mengambil kira apakah perubahan yang mungkin berlaku dalam minda muridnya
semasa pengajaran. Guru hanya mengatur strategi dengan memberi ganjaran kepada
murid yang menunjukkan perlakuan yang dikehendaki dengan menekankan kepada
latih tubi. Guru lebih menekankan kepada apa yang murid boleh lakukan, bukannya
kefahaman murid.
ii. Teori Pembelajaran
Kognitivisme
Satu lagi pandangan tentang cara manusia belajar dan memperoleh pengetahuan
ialah secara Kognitivisme. Penggerak utama Kognitivisme adalah Jean Piaget.
Idea utama Kognitivisme adalah perwakilan mental. Semua idea dan imej dalam
minda individu diwakili melalui struktur mental yang dikenali sebagai skema.
Skema akan menentukan bagaimana data dan maklumat yang diterima akan difahami
oleh minda manusia. Jika maklumat ini secocok dengan skema yang ada, maka murid
akan menyerap maklumat tersebut ke dalam skema ini. Sekiranya tidak secocok
dengan skema yang ada, maklumat ini mungkin ditolak atau diubah suai atau skema
akan diubah suai.
iii. Teori Pembelajaran Konstruktivisme
Bertitik tolak daripada pandangan Kognitivisme ini maka lahirlah satu pandangan
tentang cara manusia belajar iaitu secara Konstruktivisme. Mengikut
Konstruktivisme, pengetahuan dibina secara aktif oleh individu yang berfikir.
Individu ini tidak menyerap secara pasif sebarang pengetahuan yang disampaikan
oleh gurunya. Murid akan menyesuaikan sebarang maklumat baru dengan pengetahuan
sedia ada mereka untuk membentuk pengetahuan baru dalam mindanya dengan bantuan
interaksi sosial bersama rakan dan gurunya.
APAKAH KONSTRUKTIVISME ?
·
“Konstruktivisme
adalah satu pendekatan pengajaran berdasarkan kepada penyelidikan tentang
bagaimana manusia belajar. Kebanyakan penyelidik berpendapat setiap individu
membina pengetahuan dan bukannya hanya menerima pengetahuan daripada orang lain”.
(McBrien & Brandt, 1997).
·
“Murid
membina pengetahuan mereka dengan menguji idea dan pendekatan berdasarkan
pengetahuan dan pengalaman sedia ada, mengaplikasikannya kepada situasi baru
dan mengintegrasikan pengetahuan baru yang diperoleh dengan binaan intelektual
yang sedia wujud”. (Briner, M., 1999).
·
“Teori
konstruktivisme menyatakan bahawa murid membina makna tentang dunia dengan
mensintesis pengalaman baru kepada apa yang mereka telah fahami sebelum ini.
Mereka membentuk peraturan melalui refleksi tentang interaksi mereka dengan
objek dan idea. Apabila mereka bertemu dengan objek, idea atau perkaitan yang
tidak bermakna kepada mereka, maka mereka akan sama ada menginterpretasi apa
yang mereka lihat supaya secocok dengan peraturan yang mereka telah bentuk atau
mereka akan menyesuaikan peraturan mereka agar dapat menerangkan maklumat baru
ini dengan lebih baik”. (Brooks & Brooks, 1993).
·
“Dalam
teori konstruktivisme, penekanan diberikan kepada murid lebih daripada guru.
Ini adalah kerana muridlah yang berinteraksi dengan bahan dan peristiwa dan
memperoleh kefahaman tentang bahan dan peristiwa tersebut. Justeru, murid
membina sendiri konsep dan membuat penyelesaian kepada masalah. Autonomi dan inisiatif
murid hendaklah diterima dan digalakkan”. ( Sushkin, N., 1999 ).
·
“konstruktivisme
adalah tidak lebih daripada satu komitmen terhadap pandangan bahawa manusia
membina pengetahuan sendiri. Ini bermakna bahawa sesuatu pengetahuan yang
dipunyai oleh seseorang individu adalah hasil daripada aktiviti yang dilakukan
oleh individu tersebut, dan bukan sesuatu maklumat atau pengajaran yang
diterima secara pasif daripada luar. Pengetahuan tidak boleh dipindahkan
daripada pemikiran seseorang individu kepada pemikiran individu yang lain.
Sebaliknya, setiap insan membentuk pengetahuan sendiri dengan menggunakan pengalamannya
secara terpilih”. ( Nik Azis Nik Pa, 1999 ).
Berdasarkan kepada pandangan-pandangan di atas maka pengertian pembelajaran
secara konstruktivisme bolehlah dirumuskan sebagai yang berikut:
·
Konstruktivisme
adalah satu fahaman bahawa murid membina sendiri pengetahuan atau konsep secara
aktif berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada. Dalam proses ini, murid
akan menyesuaikan pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan sedia ada untuk
membina pengetahuan baru.
Ciri-ciri Pembelajaran Secara Konstruktivisme:
· Menggalakkan
soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan menggunakannya sebagai panduan
merancang pengajaran.
·
Menggalakkan
murid bertanya dan berdialog dengan murid dan guru.
·
Mengambil
kira dapatan kajian tentang bagaimana murid belajar sesuatu idea.
·
Mengambil
kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh murid.
·
Menganggap
pembelajaran sebagai satu proses yang sama penting dengan hasil pembelajaran.
·
Menyokong pembelajaran
secara koperatif.
·
Menggalakkan
proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen.
·
Menggalakkan
dan menerima daya usaha dan autonomi murid.
·
Memberi
peluang kepada murid untuk membina pengetahuan baru dengan memahaminya melalui penglibatan
murid dengan situasi dunia yang sebenar.
Kelebihan Pembelajaran secara
Konstruktivisme
·
Berfikir: Dalam proses membina pengetahuan baru, murid akan berfikir untuk menyelesaikan
masalah, menjana idea, dan membuat keputusan yang bijak dalam menghadapi
pelbagai kemungkinan dan cabaran. Sebagai contoh, ini boleh dicapai melalui
aktiviti penyelidikan dan penyiasatan seperti mengenal pasti masalah, mengumpul
maklumat, memproses data, membuat interpretasi dan membuat kesimpulan.
·
Faham: Kefahaman murid tentang sesuatu konsep dan idea lebih jelas apabila mereka
terlibat secara langsung dalam pembinaan pengetahuan baru. Seorang murid yang
memahami apa yang dipelajari akan dapat mengaplikasikan pengetahuan yang baru
dalam kehidupan dan situasi baru.
·
Ingat: Setelah memahami sesuatu konsep, murid akan dapat mengingati lebih lama
konsep tersebut kerana mereka terlibat secara aktif dalam mengaitkan
pengetahuan yang diterima dengan pengetahuan sedia ada untuk membina pengetahuan
baru.
·
Yakin: Murid yang belajar secara konstruktivisme diberi peluang untuk membina sendiri
kefahaman mereka tentang sesuatu. Ini menjadikan mereka lebih yakin kepada diri
sendiri dan berani menghadapi dan menyelesaikan masalah dalam situasi baru.
·
Kemahiran Sosial: Murid yang berkemahiran sosial boleh
bekerjasama dengan orang lain dalam menghadapi sebarang cabaran dan masalah.
Kemahiran sosial ini diperoleh apabila murid berinteraksi dengan rakan-rakan
dan guru dalam membina pengetahuan mereka.
· Seronok: Dalam pembelajaran secara konstruktivisme, murid membina sendiri pengetahuan,
konsep dan idea secara aktif. Ini menjadikan mereka lebih faham, lebih yakin
dan lebih seronok untuk terus belajar sepanjang hayat walaupun menghadapi
pelbagai kemungkinan dan cabaran.
Peranan Murid dan Guru serta
Cabaran dalam Kelas Konstruktivis
Apabila pembelajaran secara konstruktivisme diamalkan dalam kelas, peranan
murid dan guru akan berubah. Terdapat beberapa perubahan dalam bilik darjah
khususnya tentang peranan murid dan guru serta cabarancabaran yang mungkin
dihadapi oleh mereka dalam pembelajaran secara konstruktivisme.
i. Peranan Murid:
• Murid mengambil inisiatif mengemukakan soalan-soalan dan isu, kemudian
secara individu mereka membuat analisis dan menjawab soalan-soalan itu. Mereka
bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri dan boleh menyelesaikan
masalah.
• Murid selalu berbincang dengan guru dan sesama mereka. Perbincangan
itu akan membantu murid mengubah atau mengukuhkan idea-idea mereka. Jika murid
itu berpeluang mengemukakan pendapat mereka dan mendengar idea orang lain,
murid tersebut dapat membina asas pengetahuan yang mereka faham.
• Murid mencabar hipotesis yang telah dibuat dan digalakkan berbincang untuk
membuat ramalan. Murid diberi banyak ruang dan peluang untuk menguji hipotesis
mereka terutamanya melalui perbincangan dalam kumpulan.
• Murid menggunakan data dan bahan-bahan fizikal, manipulatif atau interaktif
untuk menolong mereka menjana idea dan pengetahuan.
ii. Peranan Guru
• Menggalakkan murid menerangkan idea mereka serta menghargai pandangan
mereka.
• Menstruktur pelajaran untuk mencabar persepsi murid.
• Membantu murid menyedari kerelevanan kurikulum kepada kehidupan
mereka.
• Mentaksir pembelajaran melalui aktiviti harian di kelas, bukan hanya
dalam bentuk ujian bertulis.
• Menggalakkan murid membuat tugasan yang berbentuk penyelesaian,
menganalisis, meramal, meneroka dan membuat hipotesis.
• Menggalakkan murid menerangkan lebih lanjut jawapan mereka.
• Menggalakkan penemuan oleh murid melalui pertanyaan soalan bercapah
dan menggalakkan murid menyoal murid yang lain.
• Memberi masa secukupnya kepada murid untuk menjawab soalan setelah
soalan dikemukakan.
• Memberi masa secukupnya kepada murid untuk membuat perkaitan antara
idea-idea yang telah dijanakan.
• Menggalakkan pembelajaran koperatif dalam menjalankan tugasan tertentu.
• Membimbing murid mendapatkan jawapan yang tepat.
iii. Cabaran Guru Konstruktivis
• Guru merasa mereka tidak mengajar .
• Amalan yang dimajukan dalam pembelajaran secara konstruktivisme
dianggap tidak realistik.
• Guru merasa bahawa penerangan mereka tidak penting lagi .
• Kawalan kelas agak merosot.
• Guru yang sedang menukar cara mengajar kepada pendekatan konstruktivisme
memerlukan sokongan profesionalisme serta pengukuhan keyakinan daripada pihak
sekolah.
Walaupun terdapat beberapa kesulitan berkaitan
dengan pelaksanaan pembelajaran secara konstruktivisme, kesulitan itu harus
dipandang sebagai cabaran yang perlu diatasi oleh guru.
No comments:
Post a Comment