Definisi Teknologi Pendidikan dalam pandangan anda.
Pada pendapat saya, teknologi pendidikan merupakan satu proses dalam
pembelajaran yang mana penggunaan peralatan seperti komputer, lcd, alat
media massa, elektronik dan juga alatan-alatan lain yang membantu guru
untuk memberi pengajaran yang lebih berkesan. Ini bermakna guru atau
pendidik mestilah peka dengan perubahan teknologi dalam pendidikan agar
selaras dengan perkembangan teknologi yang semakin pesat dan mencabar.
Dengan ini, guru atau pendidik dapat membentuk modal insan yang boleh
bersaing di era serba canggih.
Model ARCS
Model ARCS merupakan model motivasi yang diutarakan oleh Keller (1983).
Model ini memainkan peranan yang penting dalam memotivasikan pelajar
ketiak proses pembelajaran. Model ini telah digunakan secara meluas
dalam penghasilan bahan intruksi dan meningkatkan mutu motivasi dalam
pengajaran di bilik darjah, penyediaan bahan internet, dan bahan
pengajaran dan pembelajaran. Terdapat 4 komponen penting dalam Model
ARCS iaitu Attention (perhatian), Relevance (relevan), Confidence
(keyakinan) dan Satisfaction (kepuasan).
1. Attention (perhatian) merujuk kepada respon pelajar untuk
memulakan pembelajaran iaitu strategi untuk memberangsang dan
mengekalkan rasa ingin tahu dan minat pelajar.
2. Relevance (relevan) membantu pelajar mengaitkan pengetahuan
sedia ada dengan dengan pembelajaran yang baru iaitu strategi untuk
menghubungkan keperluan, motif dan minat pelajar
3. Confidence (keyakinan), menekankan nilai positif pelajar
terhadap tugasan yang disediakan iaitu strategi untuk membantu pelajar
membangunkan jangkaan positif untuk kejayaan dalam pembelajaran.
4. Satisfaction (kepuasan) akan diperolehi apabila pelajar dapat
mempraktikkan pengetahuan dan kemahiran mereka dan menerima respon yang
baik untuk meneruskan pembelajaran mereka.
Oleh itu, Model ARCS boleh diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran serta sesuai dijalankan oleh sesiapapun.
Amalan Reflektif
Banyak pendapat yang diketemukan berhubung dengan amalan reflektif.
Mengikut Mezirow (1994), mengamalkan reflektif dalam proses pedagogi
membolehkan pembelajaran bermakna (meaningful learning) berlaku menerusi
penilaian kendiri terhadap sesuatu andaian, pola interaksi dan
tindakan.
Mengikut Kamus Dewan Dwibahasa (1979), reflektif ditakrifkan sebagai
‘gambar (bayangan) dalam cermin ; pembalikan ; renungan, kenangan atau
pernyataan fikiran dalam bentuk tulisan atau percakapan.’
Manakala dalam konteks pendidikan, refleksi merupakan suatu proses
murid berusaha untuk mengingat dan merenung kembali aktiviti pendidikan
yang telah difikirkan atau dialaminya, kemudian menganalisis dan menilai
kesannya, termasuk cara membaiki dan merancang dengan mengubahsuainya
untuk digunakan dengan lebih berkesan pada masa depan. Sementara itu,
dalam konteks pengajaran guru pula, amalan reflektif merupakan amalan
yang melibatkan guru melakukan refleksi sebelum, semasa dan selepas
pengajaran.
Seseorang guru yang berfikir secara reflektif dapat dilihat daripada tindakan-tindakan berikut:
a) Mengaitkan sesuatu idea dengan pengalaman-pengalaman yang sedia ada.
b) Mengemukakan soalan-soalan sendiri.
c) Mengusulkan hipotesis dan andaian.
d) Mengemukakan pelbagai kemungkinan penyelesaian yang wajar.
e) Menilai kemungkinan penyelesaian secara kritis dan kreatif.
Sehubungan dengan itu, amalan reflektif amat penting untuk
meningkatkan profesionalisme keguruan dan secara tidak langsung
membolehkan guru menjadi pemangkin ke arah melahirkan generasi yang
celik dan mampu membuat keputusan yang tepat berdasarkan fakta yang sah.
No comments:
Post a Comment