Saturday 29 December 2012

GURU ABAD KE-21


GURU ABAD KE-21

Pendidikan berkualiti memerlukan guru yang berkualiti (Mohamad Sani, Mohd Izham dan Jainabee, 2008). Sungguhpun banyak pemboleh ubah yang menyumbang kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan seperti keadaan fizikal sekolah dan bilik darjah, kemudahan resos pengajaran pembelajaran, tetapi yang paling penting ialah kualiti interaksi yang wujud antara guru dan pelajar. Guru-guru dalam abad ke-21 perlu memiliki kekuatan minda, ketangkasan daya cipta, kemantapan idealisme dan kekuatan diri. Profesionalisme dan disiplin kendiri yang positif menjadi paksi utama kepada budaya kecemerlangan kerjaya seorang guru (Mohd. Najib, 1999).

Seorang pendidik seharusnya mempunyai sifat dan kualiti profesional untuK menjalankan tugasnya dengan berkesan mengikut nilai-nilai keguruan. Kualiti profesional seseorang guru merangkumi semangat berdedikasi, peka kepada perubahan, sedar tentang keperluan negara, bersikap positif terhadap pembelajaran, dan mempunyai inovasi dalam tugas. Seseorang guru bertanggungjawab meningkatkan imej profesion keguruan dengan memberi perkhidmatan yang bermutu tinggi. Dalam hal ini, guru hendaklah sentiasa berazam menambahkan ilmu pengetahuan dan kemahirannya dalam bidang pendidikan supaya dapat menjalankan tugas mengajar dengan cekap dan sempurna.

Ciri-Ciri Guru Abad ke-21

1. Menguasai pelbagai bidang.
Seorang guru memerlukan ilmu yang pelbagai untuk menjadikan mereka berkebolehan dalam semua bidang yang diceburi dan bidang yang tidak diceburinya. Seseorang guru itu perlu berani  untuk mencuba sesuatu yang baru Sebagai contohnya, seorang guru yang mengajar subjek sejarah juga memerlukan ilmu pengajaran dalm subjek lain. Bagi memastikan pendidik menguasai semua bidang ia memerlukan pendidik tersebut mengaplikasi pembelajaran secara berterusan untuk membolehkan pendidik tersebut bersedia menghadapi sebarang perubahan dalam dunia pendidikan yang selaras dengan era pemodenan masa ini.

2. Mengikut perkembangan tentang dasar dan isu pendidikan.
Perkembangan tentang isu-isu semasa yang berkaitan dengan dunia pendidikan perlu dikuasai oleh pendidik untuk memastikan profesion perguruan dapat dijalankan dengan lancar melalui proses pengajaran dan pembelajaran. Bagi melahirkan generasi berkualiti seorang pendidik perlulah mempunyai sifat berwibawa dengan memahami dengan dasar-dasar seperti sains dan teknologi (sekolah berasaskan ICT).

3. Mahir dalam pedagogi (pengajaran dan pembelajaran.
Seorang pendidik perlu mempunyai kemahiran pedagoji untuk melahirkan generasi yang berkemahiran abad ke 21. Kemahiran pedagoji ini bukan sahaja berasakan pengalaman ia juga memerlukan seorang pendidik mempunyai kemahiran dalam mengaplikasi pedagogi berbentuk inovasi dan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran. Sebagai contoh menggunakan alat bantuan mengajar seperti komputer. Kaedah ini memberi kesan positif kepada perkembangan dan prestasi pelajar.

4. Menggunakan teknologi terkini.
Dunia sekarang adalah dunia teknologi. Seorang pendidik juga harus seiring dengan perkembangan dunia teknologi ini untuk membolehkan diri mereka bersedia dalam penguasaan dan penggunaan teknologi  semasa. Penguasaan ini bukan sahaja diaplikasi dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi juga dalam kehidupan seharian.

5. Menerapkan nilai-nilai murni (akhlak).
Pendedahan teknologi pendidik juga perlulah selari dengan penerapan nilai-nilai murni. Seorang pendidik perlulah beretika untuk mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian negara, ia juga penting  dalam menjaga hubungan sesame manusia.

Profesion perguruan alaf baharu haruslah mampu menguasai dan menggabungkan kemahiran-kemahiran yang berkaitan untuk melahirkan satu bentuk pendidikan yang lebih bermakna dan bestari. kebestarian sesuatu pengajaran itu bergantung kepada sejauh manakah seseorang guru dapat mengintegrasikan aspek pedagogi, psikologi dan teknologi dalam proses penyampaian ilmu ke arah melahirkan generasi muda yang berfikiran kritis dan kreatif, seimbang dari segi intelek, rohani dan jasmani serta dapat hidup dalam keadaan yang harmoni.

No comments:

Post a Comment