PELAJAR
ABAD KE-21
Metiri Group
(2003), menjelaskan tentang kemahiran abad ke-21 sebagai kemahiran yang sangat
penting diterapkan dalam diri pelajar di era ekonomi digital semata-mata untuk
memenuhi tuntutan perubahan pesat yang berlaku.
Ia juga menyatakan bahawa kemahiran ini sangat penting bagi melahirkan
pelajar dan pekerja yang memenuhi kehendak industri. Anjakan paradigma perlu segera
dilaksanakan dalam sistem pendidikan bagi memastikan kemahiran tersebut dikuasai
oleh pendidik agar ia boleh disampaikan dengan lebih menyeluruh dan berterusan kepada
pelajar.
Oleh yang demikian, sistem pendidikan perlu memahami dan menghayati
kemahiran abad ke-21 untuk diaplikasikan ke dalam konteks akademik secara
menyeluruh. Partnership for 21st Century
Skills (2007) menyatakan antara
ciri-ciri pelajar abad ke-21 ialah:
a. Kemahiran
berfikiran kritikal
b. Kemahiran
menyelesaikan masalah
c. Kemahiran
berkomunikasi
d. Kemahiran
berkolaborasi
e. Kemahiran
kehidupan dan kerjaya
f. Kemahiran
belajar dan inovasi
g. Kemahiran
dalam media, teknologi maklumat dan komunikasi
h. Kemahiran
menguasai subjek teras di sekolah
Menjelang abad ke 21 pelajar perlu mendapat segala kemudahan yang
disediakan untuk membantu mereka dalam proses pembelajaran. Komputer sudah
pasti digunakan secara meluas. Sumber pengetahuan utama abad ke 21 kelak
merupakan sumber yang berkaitan dengan teknologi maklumat. Dengan itu kemudahan
seperti komputer, multimedia, cakera padat dan lebuh raya maklumat seperti
'internet' perlu disediakan untuk digunakan oleh semua pelajar. Adalah diharapkan
pengajaran dan pembelajaran pada abad ke 21 dibantu sepenuhnya oleh komputer.
Ini bukan bertujuan menggantikan guru dengan penggunaan teknologi tetapi untuk
menimbulkan suasana pengajaran dan pembelajaran yang lebih menyeronokkan,
berkesan dan lebih bermakna kepada pelajar.
Pelajar dalam abad ke 21 pasti berada dalam gelombang teknologi
maklumat, untuk itu setiap pelajar perlu celik komputer. Ini kerana komputer berupaya
meningkatkan mutu pembelajaran. Sudah sampai ketikanya komputer menjadi alat
standard di semua sekolah di peringkat rendah, menengah dan lepasan menengah.
Pembangunan abad ke-21 dalam kalangan pelajar memerlukan perubahan
pada pendekatan pendidikan. Perubahan ini boleh berlaku di peringkat sekolah
atau bilik darjah. Walau bagaimanapun,
perubahan di peringkat sekolah atau bilik darjah memerlukan kesedaran dan
kemahiran di kalangan guru dan pentadbir. Program pengurusan perubahan dan
kajian semula program latihan guru adalah perkara-perkara asas yang perlu
disediakan ke arah pendidikan, persekolahan dan kemahiran abad ke-21.
Seharusnya pelajar generasi ke-21 telah menjadi lebih profesional
dan amat memahami tugasan mereka sebagai pelajar. Sementara kaedah pembelajaran
tidak lagi tertumpu kepada guru sebagai punca maklumat utama. Seharusnya mereka
mesti mampu mencari maklumat daripada pelbagai sumber. Sesetengah sekolah mampu
melaksanakannya tetapi terdapat sesetengah sekolah masih bergelut dengan soal
asas pembelajaran, iaitu kemampuan murid untuk membaca, menulis dan mengira
(3M) masih pada peringkat yang mendukacitakan. Soalnya bagaimana isu sebegini
masih wujud sedangkan pengisian kemerdekaan telah berlaku selama 53 tahun.
Adakah isu kaedah pengajaran guru atau isu kesediaan murid untuk belajar hanya
bergantung semata-mata kepada persekitaran.
No comments:
Post a Comment