KEMAHIRAN ABAD KE-21
Perubahan
teknologi berlaku hampir setiap hari. Untuk berdaya saing dalam era digital, tenaga
kerja negara seharusnya fasih dalam bahasa dan mahir mengendalikan teknologi.
Di sinilah tanggungjawab sistem pendidikan dalam menyediakan murid menghadapi
cabaran global abad ke-21. Kemahiran abad ke-21 bukanlah sesuatu yang asing
dalam sistem pendidikan negara tetapi merupakan perluasan kemahiran tradisional
yang mengadaptasikan teknologi dan persekitaran kerja baru. Hal ini adalah
seperti yang dikatakan oleh Douglas Ruskoff, Playing the Future (1996) dalam NCREL (2002) iaitu; ” Students are natives to cyber space,
where the rest of us are immigrants”. Kanak-kanak pada hari ini mempunyai
pandangan terhadap dunia yang berbeza dengan orang dewasa.
Hal ini kerana mereka membesar dengan akses terhadap maklumat dan
idea tanpa batasan yang diperolehi daripada media interaktif. Akses murid
terhadap peralatan abad ke-21, dalam laporan Prensky (2001) menyatakan bahawa
masa harian kanak-kanak diisi dengan menggunakan komputer, permainan video,
pemain muzik digital, telefon dan berbagai-bagai lagi peralatan dalam dunia
digital. Menurut Mehmet (2009), Pedro (2006) menyatakan bahawa kesemua
teknologi ini menjadi sebahagian daripada kehidupan mereka dan seterusnya melahirkan
terma New Millennium Learners.
Abad ke-21 merupakan era di mana sektor pekerjaan memerlukan pekerja
berkemahiran kebolehpasaran yang meliputi kemahiran menyelesaikan masalah,
berfikiran kritikal, bekerjasama dalam pasukan dan kesediaan mempelajari
sesuatu yang baru (National Instituteof
Literacy and the Small Business Aministration 1999).
Pada abad ke-21 ini, pelajar tidak harus dinilai hanya dengan
kebolehan menjawab soalan ujian tetapi juga harus menilai sejauh mana mereka
menguasai kemahiran abad ke-21 seperti kemahiran menyelesaikan masalah,
keusahawanan dan kreativiti. Menyedari kepentingan kemahiran abad ke-21,
pengintegrasiannya dalam pendidikan telah pun dilaksanakan di negara-negara
barat seperti Amerika Syarikat. Menurut NCREL: enGauge21st century skills (2002),
kemahiran abad ke-21 mampu menyediakan generasi muda untuk menghadapi
kemungkinan–kemungkinan yang bakal dihadapi dalam masyarakat industri, ekonomi
global, kebanjiran teknologi tinggi dan canggih yang sentiasa berubah serta
penggunaan komputer sebagai keperluan urusan harian dan limpahan maklumat
sejagat. Perubahan-perubahan yang ketara dan pantas dalam pelbagai bidang
adalah cabaran besar yang dihadapi generasi kini dan dijangka lebih hebat dan
kritikal dengan sumbangan teknologi baru serta perkomputeran.
Kemahiran abad ke-21 ini adalah kemahiran-kemahiran yang meliputi
kemahiran berkomunikasi, kemahiran 3M (membaca,mengira dan menulis), kemahiran
sains dan teknologi, kemahiran interpersonal dan intrapersonal dan sebagainya.
Pada abad ke-21 ini, perubahan perlu dilakukan kerana pada abad ini,
sumber manusia bukan sahaja perlu berilmu pengetahuan tetapi juga mahir dalam
pelbagai bidang kemahiran seperti dalam aspek literasi era digital dan
teknologi maklumat, aspek berkomunikasi, aspek
pemikiran kreatif dan kritis, aspek fizikal dan tidak dilupakan aspek
yang paling penting adalah aspek kerohanian dan nilai murni.
Perubahan diperlukan untuk memenuhi keperluan masyarakat sekarang
yang banyak dipengaruhi oleh dunia yang dicorakkan oleh pembangunan teknologi.
Pemikiran ini merujuk pada pandangan bahawa pembelajaran patut memanfaatkan
teknologi untuk pedagogi terkini yang lebih prihatin kepada ciri-ciri pelajar
sekarang. Penekanan perubahan pendidikan yang dimaksudkan mengaitkan kemahiran
abad ke-21 dengan peranan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT).
Kebanyakan kemahiran abad ke-21 adalah berdasarkan kepada pendedahan
terhadap ICT. Jika dahulu, literasi cuma merangkumi membaca, menulis, dan
mengira, literasi abad ke-21 melibatkan literasi digital. Guru memainkan
peranan utama dalam membimbing pelajar untuk melayari internet, mencari laman
sesawang, memilih perisian yang sesuai dan mengumpul serta mengulas maklumat.
Dengan bimbingan guru juga kesedaran global pada era digital sepatutnya mudah
dicapai dan seharusnya meningkat. Pembelajaran berasaskan projek (project-based
learning) adalah satu pendekatan P&P yang boleh memupuk kemahiran tersebut.
Topik-topik tertentu dalam mata pelajaran Sejarah dan Sains contohnya boleh
diberi sebagai tugasan projek di mana pelajar perlu mendapatkan maklumat
daripada pelbagai sumber.
Tugasan menerusi pembelajaran berasaskan projek juga menggalakkan
komunikasi interaktif. Pelajar berbincang dan berkongsi maklumat mengenai
projek bersama rakan dan guru secara bersemuka atau atas talian menerusi
pelbagai alat media sosial seperti e-mel, Facebook atau blog.
Sumber terbaik bagi membina kemahiran komunikasi interaktif seperti
kemahiran sosial dan peribadi, semangat berpasukan dan kolaborasi adalah
menerusi lima bentuk teknologi era digital iaitu mobility (bergerak) seperti
telefon pintar, connectivity (penyambungan) seperti WiFi, rangkaian sosial
seperti Facebook dan Twitter, enjin carian seperti Google dan Yahoo, dan portal
perkongsian maklumat seperti Wikipedia dan YouTube.
Jelas sekali bahawa pembangunan abad ke-21 dalam kalangan pelajar
memerlukan perubahan pada pendekatan pendidikan. Perubahan ini boleh berlaku di
peringkat sekolah atau bilik darjah.
Walau bagaimanapun, perubahan di peringkat sekolah atau bilik darjah
memerlukan kesedaran dan kemahiran di kalangan guru dan pentadbir. Program
pengurusan perubahan dan kajian semula program latihan guru adalah
perkara-perkara asas yang perlu disediakan ke arah pendidikan, persekolahan dan
kemahiran abad ke-21.
Bagi mencapai hasrat negara untuk membangunkan generasi yang
mempunyai kemahiran abad-21, seseorang guru atau pendidik itu perlu komited
dalam :
1) Menguasai
Pelbagai Bidang.
·
Penting bagi seseorang pendidik
untuk sentiasa bersedia menguasai ilmu bagi menjadikan diri mereka relevan dan
sesuai dengan perubahan yang berlaku. Ini kerana guru yang mempunyai kombinasi
beberapa ilmu pelajaran lebih baik berbanding dengan guru yang cuma menjurus
kepada satu bidang sahaja. Dalam konteks pengajaran Pendidikan Islam, seseorang
guru itu perlu ‘berani’ mencuba sesuatu yang baru seperti menggabungkan
pengetahuan Sains (Komputer) dengan Pendidikan Islam (Pendekatan Bersepadu).
Bagi memastikan seseorang pendidik (guru) itu mampu menguasai pelbagai bidang,
mereka (guru) hendaklah mengamalkan pembelajaran berterusan supaya guru
sentiasa mengikuti perubahan yang berlaku dan menjadikan diri sentiasa bersedia
menghadapi pelbagai cabaran.
2) Mengikuti
Perkembangan tentang Dasar dan Isu Pendidikan.
·
Seseorang guru yang
berpengetahuan akan sentiasa mengikuti perkembangan yang berlaku khususnya
perkembangan tentang dasar serta isu-isu berkaitan dengan pendidikan yang akan
memberi impak kepada profesion perguruan serta perjalanan proses pengajaran dan
pembelajaran. Dasar-dasar seperti dasar sains dan teknologi (sekolah berasaskan
ICT) perlu diteliti dan difahami bagi membentuk guru yang berwibawa sekali gus
membantu kepada melahirkan generasi yang berkualiti dan berkemahiran.
3) Mahir Dalam
Pedagogi (Pengajaran&Pembelajaran).
·
Kekuatan profesion perguruan
dalam memastikan hasrat melahirkan generasi berkemahiran abad-21 juga
bergantung kepada kecekapan seseorang guru itu menguasai pengetahuan pedagogi.
Pengetahuan pedagogi ini bukanlah berdasarkan kepada pengalaman atau
pengetahuan ‘lapuk’ tradisional yang mana sistem P&P diamalkan terlalu
bergantung kepada guru (teachers-centred).
·
Bagi melahirkan modal insan
yang mempunyai kemahiran abad-21 ini, seseorang guru itu ‘wajib’ mencuba untuk
mangadaptasikan pedagogi inovasi teknologi di dalam P&P contohnya
pembelajaran berbantukan komputer. Ini kerana pengetahuan dan kebolehan guru
mengadaptasikan kaedah P&P yang inovatif akan memberikan kesan positif
kepada perkembangan dan pencapaian pelajar.
4) Menggunakan
Teknologi Terkini.
·
Seseorang guru itu seharusnya
mengorak langkah dan mengambil peluang untuk melengkapkan diri dengan ilmu
berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan dan penggunaan
teknologi maklumat dalam pelbagai bidang. Penggunaan teknologi itu bukan sahaja
dijadikan sebagai satu mekanisme di dalam pengajaran dan pembelajaran tetapi
juga bagi menyelesaikan urusan harian.
5) Menerapkan
Nilai-nilai Murni (Akhlak).
·
Beretika merupakan satu elemen
ini sangat penting dalam usaha pembudayaan masyarakat yang dapat mewujudkan
kesejahteraan dan keharmonian negara. Di samping pendedahan kepada teknologi,
seseorang guru itu juga harus menitikberatkan perlakuan baik, peradaban dan
tatasusila di dalam hubungannya sesame rakan sekerja.
No comments:
Post a Comment