PENDIDIKAN ABAD KE-21
Apakah yang
dimaksudkan dengan Abad Ke-21? Abad ke-21 ialah abad kini dalam
kalendar-kalendar yang berdasarkan Kalendar Gregory, Tempohnya adalah dari 2001
hingga 2100 dan tempoh milenium ketiga adalah dari 2001 sehingga 3000. Ini
disebabkan pengiraan abad pertama bermula dengan tahun 1. Biasanya, penggunaan umum
mengganggap bahawa abad ke-21 berlangsung dari 2000 hingga 2099 dan milenium
ketiga dari 2000 sehingga 2999.
Abad ke-21 membawa masyarakat dunia ke satu lagi fasa penganjakan
paradigma kehidupan. Ini meliputi penganjakan daripada masyarakat perindustrian
kepada masyarakat berinformasi; penggunaan teknologi manusia kepada penciptaan
teknologi tinggi; pemusatan kuasa kepada pengagihan kuasa; konsep hierarki
kepada konsep jaringan; ekonomi tempatan kepada ekonomi antarabangsa; dan
perancangan jangka pendek kepada
perancangan jangka panjang. (Mumtaz Begam dan rakan-rakan, 2002).
Razali Ismail (2000:2), mengatakan abad Ke-21 sering dikaitkan
dengan era Teknologi Maklumat (IT). Perkembangan terkini dalam‘open
sky technology’membawa implikasi
kepada kehidupan manusia sejagat. Dunia yang luas pada hakikatnya telah
dikecilkan dengan teknologi komunikasi yang canggih dan pantas.
Pendidikan abad ke-21 adalah pendidikan yang melahirkan generasi
yang berilmu untuk berfikir, bertindak dan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat
berlandaskan skop yang global dan teknologi yang terkini, serta berupaya
menangani gelombang perkembangan dan perubahan masa kini. Ia juga mengupayakan
seseorang dengan sikap, kemahiran dan ilmu untuk melakukan perkara-perkara yang perlu dan patut
dilakukan dalam konteks persekitaran yang sentiasa berubah.
Finland merupakan sebuah negara yang menyediakan sistem pendidikan
yang terbaik di dunia. Manakala di peringkat Asia Tenggara, Singapura merupakan
negara yang mempunyai sistem pendidikan yang terbaik manakala Malaysia
menduduki tangga ke 21 dalam pendidikan. Pada awal abad ke-21, beberapa
perubahan dan perkembangan dalam sistem pendidikan Malaysia telah berlaku
disebabkan oleh cabaran yang dihadapi akibat kesan globalisasi, liberalisasi,
dan perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi.
Perkembangan yang pesat dalam teknologi komunikasi dan arus
globalisasi ini telah mempengaruhi sistem komunikasi global. Jika satu ketika
dahulu isu limpahan siaran melalui Direct
Broadcasting Services, aliran berita antara negara yang tidak seimbang dan order baru maklumat dunia menjadi isu
hangat dibincangkan dalam arena komunikasi, isu-isu ini kini tidak lagi begitu
diperdebatkan. Sebaliknya isu-isu komunikasi tanpa sempadan, masyarakat
bermaklumat dan masyarakat berpengetahuan menjadi isu-isu baru yang memenuhi
ruang perbincangan di peringkat antarabangsa. Dunia abad ke 21 adalah satu
dunia baru. Dunia sekarang ini bukan lagi terkenal kerana ideologi politiknya
tetapi kepada kuasa ekonominya. Kuasa besar ekonomi dunia dengan sistem
kapitalisnya ingin mewujudkan satu dunia global dengan pasaran global.
Kemajuan dalam bidang komunikasi ini juga telah memberikan pengaruh
yang besar kepada keadaan sosial, pentadbiran, perubatan, hubungan antarabangsa,
pengangkutan dan sebagainya tidak terkecuali bidang pendidikan yang menjadi
teras kepada perubahan dunia abad ke 21 ini. Kesan globalisasi terhadap sektor
pendidikan sangat ketara di negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, United
Kingdom, Jepun, Australia, New Zealand, Jerman dan Russia. Ini dapat dilihat
dengan pertambahan pelajar luar negara yang belajar di institut pengajian
tinggi negara-negara tersebut. Demikian juga di Malaysia, Pendidikan Tertiari
menunjukkan fenomena yang sama di mana pada setiap tahun universiti-universiti
tempatan di negara kita menerima pelajar-pelajar luar dari seberang laut
semakin meningkat.
Dalam keghairahan dunia abad ke-21 menikmati kemajuan Sektor Teknologi
Maklumat dan Komunikasi, bidang pendidikan khususnya di negara kita terus
berhadapan dengan pelbagai isu dan cabaran yang perlu dilihat dengan rasa
tanggungjawab oleh semua pihak. Sekiranya isu-isu dan cabaran ini tidak
ditangani dengan baik dan betul, kemajuan yag dicapai bukan saja tidak akan
mendatangkan sebarang faedah, bahkan akan menimbukan berbagai-bagai isu
kemanusiaan sejagat. Terdapat berbagai-bagai isu dan cabaran pendidikan di
Malaysia yang timbul akibat kesan globasisasi dan transformasi sama ada isu dan
cabaran ini wujud disebabkan oleh hasrat kerajaan itu sendiri ataupun kesan
daripada kemajuan Sektor Teknologi Maklumat dan Komunikasi dunia. Isu dan
cabaran antaranya iaitu Pendidikan Bertaraf Dunia, Pembestarian Sekolah,
Pendidikan K-Ekonomi dan Gejala sosial yang diakibatkan oleh ledakan maklumat
dan globalisasi.
Cabaran negara pada waktu ini adalah untuk membangunkan ekonomi
berasaskan pengetahuan atau K-ekonomi bagi menghadapi persaingan dengan negara
lain. Ini menuntut negara Malaysia membangunkan sumber tenaga manusia yang
berketerampilan tinggi dalam pelbagai bidang dan berdaya saing. Oleh itu,
pendidikan abad ke 21 di Malaysia telah memberi perubahan yang menarik terhadap
sekolah, guru, pelajar dan kurikulum. Sekolah-sekolah dalam abad ke-21 akan
ditambah dengan kurikulum berasaskan projek untuk kehidupan bertujuan
melibatkan pelajar dalam menangani masalah dunia sebenar, isu-isu yang penting
kepada manusia, dan persoalan yang perlu dijawab.
No comments:
Post a Comment