PENGENALAN KEPADA WEB
Sejarah Web 2.0
Web 2.0 dicipta
oleh Dale Dougherty pada tahun 2004. Beliau merupakan naib presiden di sebuah
syarikat pengkomputeran iaitu O’Reilly Media Inc. Menurut beliau, web 2.0
merupakan sebuah jaringan yang merangkumi pelbagai makna termasuk pengguna
boleh menghasilkan kandungan dan berkongsi data serta maklumat yang pelbagai
dengan sesiapa sahaja. Selain itu, ia juga digunakan bersama-sama dengan
pelbagai jenis perisian sosial, berinteraksi dengan aplikasi berasaskan web dan
menggunakan web sebagai satu platform untuk menjana, menggunakan semula
kandungan dan sebagainya.
DEFINISI WEB 2.0
Orang yang
memberikan istilah web 2.0 ialah O’Reilly Media sekitar tahun 2003 namun ketika
itu istilah ini tidak mendapat perhatian namun dipopularkan pada tahun selepas
itu iaitu 2004. Istilah web 2.0 amat luas untuk diterangkan namun web 2.0
dikatakan sebagai sebuah aplikasi web yang melibatkan para pengguna merancang
mahupun mengatur sesebuah catatan. Ada juga yang mengatakan web 2.0 lebih
kearah social network antara pengguna seperti Blog, Facebook, Friendster dan
lain-lain.
Rumusannya adalah istilah web 2.0 ini lebih kepada platform para
pengguna menggunakan teknologi untuk memberi pandangan, memberi catatan
berguna, dan sebagainya.
Aplikasi Web 2.0
Pada masa kini
web 2.0 menjadi aplikasi utama yang digunakan dalam pelbagai bidang termasuklah
bidang pendidikan. Aplikasi-aplikasi ini mempunyai tools atau alatannya yang
tersendiri. Menurut Richardson (2009) terdapat pelbagai jenis alatan dalam web
2.0 antaranya adalah Blog, Wiki, Forum Atas Talian (Online Forum), Social
Bookmarking, Rangkaian Sosial, Perkongsian Media dan sebagainya.
Umumnya web 2.0 mempunyai beberapa ciri termasuk penyertaan
pengguna, keterbukaan, kawalan pengguna dan identiti. Lazimnya semua aspek web
2.0 adalah didorong oleh penyertaan pengguna. Hal ini adalah ekoran daripada
peralihan atau transisi yang terdapat dalam web 2.0 itu sendiri. Di antaranya
ialah blog, jaringan sosial, imej yang percuma dan memuat naik video.
Perkara-perkara ini akan membenarkan kandungan dicipta dengan mudah dan dapat
berkongsi dengan sesiapa sahaja. Manakala bagi aspek keterbukaan pula, web 2.0
tidak mempunyai sistem yang tertutup di mana menghadkan lingkungan pengguna
kepada bahagian-bahagian tertentu sahaja. Pihak pemaju atau pihak syarikat juga
boleh menggunakan web 2.0 untuk mengakses maklumat dan mencapai aplikasi secara
telus. Selaras dengan sifat web 2.0 yang mesra pengguna, ia membolehkan
pengguna mengawal semua kandungan yang mereka bina termasuk memilih identiti
untuk berinteraksi di ruang maya dan rangkaian sosial yang lain. Namun begitu,
pengguna juga dapat memiliki dan mengesahkan identiti sebenar mereka dalam
transaksi.
Aplikasi Web 2.0
Dalam Pendidikan
Kemunculan
aplikasi web 2.0 seperti blog, wikis, facebook dan Youtube telah membawa
perubahan terhadap konsep dan kriteria e-pembelajaran Web 1.0. E-pembelajaran
pada peringkat awal lebih tertumpu kepada strategi penyebaran maklumat. Sistem
P&P yang menggunakan aplikasi Web 2.0 pula memberi penumpuan kepada aspek
renungan dan kolaborasi antara pelajar melalui penggunaan teknologi komunikasi.
P&P dengan menggunakan aplikasi Web 2.0 ini menekankan aspek konstruksi
pengetahuan melalui kolaborasi antara pelajar di dalam suasana terbuka, tidak
berstruktur dan bersifat sosial (social
networking) (Pettaniti & Cigognini, 2007). Selain itu, P&P dengan
menggunakan aplikasi Web 2.0 turut menyenaraikan ciri-ciri yang bersifat
digital, mobil, berkait atau connected,
peribadi (personal), ciptaan dan terbuka (Wiley, 2008). Menurut Ehlers (2009), sistem P&P yang melibatkan aplikasi Web
2.0 boleh dikaitkan dengan ciri-ciri yang berikut:
i. Pembelajaran
bersifat ubiquitous iaitu pembelajaran boleh berlaku di mana-mana.
ii. Pembelajaran
sepanjang hayat: Pembelajaran tidak terikat kepada mana-mana institusi
Pembelajaran berlaku dalam komuniti pembelajaran. Pelajar melibatkan diri dalam
komuniti pembelajaran yang terbuka dan komuniti pembelajaran yang terhad
iii.
Pembelajaran bersifat formal dan tidak formal, boleh berlaku di rumah, tempat
kerja atau pada masa lapang.
iv. Pembelajaran
tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada pengajar atau institusi pengajian.
PERKEMBANGAN ANTARA WEB 1.0, 2.0 DAN WEB 3.0
PERBEZAAN WEB 2.0 DENGAN WEB 1.0
Web 1.0 boleh diibaratkan
sebagai sebuah perpustakaan. Pengguna hanya datang untuk mendapatkan informasi
dan data-data darinya dan proses ini melibatkan perjalanan satu hala, iaitu
laman web kepada pengguna.
Web 2.0 adalah lebih luas konsepnya. Ianya diibaratkan sebagai satu
tempat untuk perkongsian maklumat yang mana pengguna datang berkongsi maklumat
(memberi) dan menerima (mendapatkan) maklumat dari tempat tersebut. Ini
bermakna dalam konsep Web 2.0, berlaku aktiviti dua hala atau lebih.
Kelebihannya berpihak kepada web 2.0 kerana jika penggunaan web 1.0
hanya bersifat satu pihak sahaja berbanding dengan web 2.0 yang lebih bersifat
keterbukaan untuk para pengguna untuk memberi pandangan atau lebih jelas lagi
web 2.0 ini mempunyai komunikasi secara dua hala. Antara contoh web 2.0 seperti
YouTube, Blogger, Myspace, Facebook dan lain-lain lagi.
Web 2.0 mampu melakukan aktiviti seperti drag and drop, auto
complete, chat, dan voice seperti yang ada pada aplikasi desktop, bahkan
berlaku seperti sistem operasi, dengan menggunakan AJAX atau berbagai plug-in
(API) yang ada di internet. Hal tersebut akan merubah paradigma pengembang
sofware dari distribusi produk menjadi distribusi layanan. Sedangkan karakter
lainnya, kolaborasi dan partisipasi pengguna, ikut membantu memperkuat
perbezaan pada Web 2.0.
Sebelum tahun 2000, web 1.0 diperkenalkan namun hanya pengguna yang
memiliki ilmu pengetahuan mengenai web mampu untuk melakukannya. Berbeza dengan
web 2.0 yang membuatkan para pengguna yang lemah pun mampun menghasilkan blog
umumnya.
Web 3.0: Konsep
terbaru diperkenalkan
Tidak kurang
dari empat tahun Web 2.0 diperkenalkan, pakar internet telah mengemukan satu
cadangan dan konsep Web 3.0 bakal dilancarkan. Dalam konsep Web 2.0, berlaku
perkongsian maklumat yang dapat kita lihat dalam contoh laman Facebook. Berlaku
proses perkongsian. Dalam konsep Web 3.0, aktiviti ini menjadi lebih spesifik
atau lebih senang difahami, laman tersebut menjadi pembantu peribadi setiap
pengguna.
Dalam erti kata lain, laman yang berkonsepkan Web 3.0 menjadi lebih
pintar, memahami sifat dan kemahuan pengguna secara lebih spesifik. Web 3.0
bakal menjanjikan satu kemudahan pengguna dan mengecilkan skop sesuatu perkara
berbanding konsep yang digunakan sekarang.
PERBEZAAN WEB 2.O DENGAN WEB 3.0
Perbezaan web
3.0 adalah web ini menggunakan web semantik yang merujuk kepada kemampuan
aplikasi komputer untuk lebih memahami bahasa manusia yang bukan hanya bahasa
baku tetapi juga bahasa percakapan harian sehingga memudahkan pengguna untuk
berkomunikasi dengan mesin. Web 2.0 digunakan pada masa kini dan web 3.0 akan
digunakan tidak lama lagi mengikut perkembangan teknologi dari masa ke masa.
No comments:
Post a Comment