Wednesday, 2 January 2013

Assignment Edmodo - rashida



Multimodality

Multimodality bermaksud memiliki pelbagai cara atau mod. Sebagai contoh semasa sesi P&P kita sebagai guru menggunakan alat bantu mengajar yang pelbagai seperti video clips, powerpoint,muzik dan pelbagai lagi media elektronik. Teknik pengajaran menggunakan kaedah multimodality juga sudah digunakan di barat. Ianya bukan sahaja menarik tetapi juga mudah untuk di fahami oleh pelajar. Teknik ini menambahbaik teknik pengajaran dan pembelajaran tradisional kerana bagi saya kadang-kadang pelajar sukar membayangkan dan mengaitkan apa yang di suruh oleh guru, dengan menggunakan kaedah ini demontrasi di lancarkan melalui mediaelektronik seperti laptop, projektor dan audio. Teknik ini sangat berguna bagi subjek Pendidikan Jasmani dan Kesihatan kerana melalui video dan presentation grafik guru yang kurang mahir dalam sukan dan permainan boleh mengajar pelajarnya tanpa melakukan demonstrasi sendiri. Dengan ini p&p berjalan lancar dan objektif pengajaran mudah tercapai di samping pelajar seronok di dalam kelas.

Assignment 1
Sila respon untuk isu ini pula

  1. Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran 
  2. Cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning 
  3. Cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills) 
  4. Cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
  5. Cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran 
  
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran 

Gaya pembelajaran didefinisikan sebagai “motivational interest or pattern that is preferred when processing new information or experiences”. Gaya ini perlulah disesuaikan dengan pendekatan pengajaran. Jadi guru perlulah menggunakan pendekatan yang pelbagai bagi memenuhi keperluan yang pelbagai. Pelajar terbahagi kepada 4 gaya pembelajaran iaitu VARK, Penggunaan video bukan sahaja menarik pelajar Visual, malah pelajar Auditori dan kinestatik juga mendapat faedahnya. ini kerana penggunaan video melibatkan banyak deria untuk pemahaman maksimum.

ii) Cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning  

Penggunaan video bg Ubiquitous learning boleh dijalankan dalam banyak cara di dalam kelas yang mempunyai kemudahan ICT ataupun di rumah yang dilengkapi komputer dan internet. ianya telah dipraktikkan di negara-negara membangun seperti Amerika. Di malaysia, gaya pembelajaran ini masih kurang dijalankan kerana terdapat banyak kengkangan dari segi komputer dan internet. Malah terdapat masalah elektrik di sesetengah kawasan. Jika gaya pembelajaran ini diamalkan, terdapat banyak kebaikannya; pelajar boleh belajar pada bila2 masa dan mendapat maklumat dengan meluas. Selain itu, pelajar yang sakit masih boleh berinteraksi dengan guru mereka di amana sahaja mereka berada.


iii) Cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)  

Penggunaan video juga dapat menjana HOTS pelajar dengan cara meningkatkan kemahiran berfikir secara kritis, kreatif, logis, reflektif, pemecahan masalah dan pengambilan keputusan. Ini kerana selepas melihat video pelajar akan menggunakan kemahiran yang ada untuk memahami video tersebut dengan baik.


iv) Cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar. 

Penggunaan video rasanya tidak berkaitan sangat dengan kemahiran sosial pelajar. ini kerana pelajar masih melihat video bersama-sama rakan didalam kelas mereka serta melalui video ini juga mereka boleh berkongsi cerita serta berbincang.


v) Cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
 

Penggunaan video juga dapat meningkatkan kesedaran pelajar khasnya dalam mata pelajaran sejarah kerana lakonan yang dilihat dalam video itu memberi kesan. ini kerana pelajar yang belajar menggunakan visual akan lebih memahami jika video yang dilihat tersusun dan mampu menggerakkan deria pelajar iaitu Kemahiran mendengar, melihat dan berimaginasi.

Assignment 2
Apakah kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?

  1. Kebanyakan sekolah tiada kemudahan LCD dan Laptop malah ada sekolah yang plug di bilik darjah juga tidak berfungsi. 
  2. Guru tidak tahu penggunaan video di dalam kelas. 
  3. Video mengambil masa yang lama untuk di tayangkan kepada pelajar.
  4. Sistem audio tiada. 


Assignment 3
Bagaimana mengguna video dalam kelas? sebelum, semasa dan selepas .
Sebelum:
Sediakan Laptop, CD utk tayangan atau P&P dan LCD. Pastikan plug di dalam kelas berfungsi dengan baik.
Semasa:
 Pastikan masa yang diambil untuk set up tidak terlalu lama. Pelajar hadir dan tidak bermain ketika tayangan dipasang.
Selepas:
Jalankan sesi post mortem dengan pelajar agar tahu kelemahan semasa sesi tayangan berjalan. sediakan latihan untuk menguji kefahaman pelajar mengenai tayangan video itu.


Jawab lima soalan ini dengan ringkas sahaja ya.... 
  1. Apa kah yang dimaksudkan dengan video literasi?
  2. Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
  3. Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
  4. Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar? 
  5. Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.

1) Apa kah yang dimaksudkan dengan literasi video ?
Menurut Kamus Dewan (2005), literasi bermaksud kebolehan menulis dan membaca, celik huruf manakala Video berkenaan sesuatu yang dapat dilihat. Oleh itu Literasi Video bermaksud Kebolehan membaca dan menghayati serta mentafsir sesuatu visual atau tayangan dengan betul dan tepat.

2) Nyatakan lima konsep utama menonton dan menghasilkan video.
a. An Author constructs the massage.
b. The format is unique for each masage
c. Each viewer interprets the message differently
d. Points of view and values are part of each message
e. Most message are organized to promote a specific purpose.

3) Terangkan bagaimana pembelajaran pelajar dipertingkatkan dengan aplikasi video?
Pembelajaran pelajar dapat dipertingkatkan dengan menggunakan empat domain iaitu domain kognitif, afektif, psikomotor dan Interpersonal. Caranya adalah seperti berikut:
Domain Kognitif: dengan menggunakan video pelajar boleh terus memahami maksud pembelajaran tersebut. ia juga menjadi lebih menarik dengan tarikan bunyi dan warna serta ilustrasi yang mudah difahami. Dengan ini kefahaman dapat dipertingkatkan dan pelajar lebih memahami pembelajaran yang ingin disampaikan oleh guru.

Domain Afektif: Dengan penanyagan video serta bunyi yang menjadi 'Sound effect" secara tidak langsung ia boleh membuai perasaan pelajar dan pelajar lebih terdedah dengan pengolahan emosi. Oleh itu , sebagai contoh dalam matapelajaran sejarah: pengorbanan wira dahulu. dengan menggunakan suara latar dan ,muzik yang sesuai, ia boleh membuatkan pelajar berasa terharu dan menghayati pengorbanan mereka itu.
Domain Psikomotor: Penggunaan video sangat sesuai bagi menayangkan cara,proses dan susunan kerja kepada pelajar. ia juga senang untuk di ikuti berbanding pelajar menggunakan buku teks sebagai rujukan. Selain itu, penggunaan video boleh meningkatkan kemahiran psikomotor apabila pelajar itu mengulang video berkenaan sambil meniru cara atau proses tersebut sehingga berjaya.
Domain Interpersonal: Dengan menggunakan video, sesebuah kumpulan dapat meningkatkan kefahaman mereka dengan berbincang atau bertanya mengenai video berkenaan. pelajar yang kurang memahami boleh bertanyakan rakan yang lain agar pemahaman mengenai video tersebut benar2 tepat dan menepati apa yang hendak disampaikan oleh pengarangnya.

4) Senaraikan dan terangkan bagaimana empat jenis video dalam pendidikan menyokong pembelajaran pelajar?
Empat jenis video dalam pendidikan yang menyokong pembelajaran pelajar ialah Dokumentasi, Drama, Video storytelling dan Vitual Field Trip.
Dokumentasi: Video yang bercorakkan dokumentari ialah penceritaan semula kisah benar yang terjadi di sekitar kita. Ianya mudah untuk pelajar fahami kerana ia menceritakan dan memperlihatkan kisah benar. Jadi pelajar akan lebih mengigati dan menyesuaikannya dengan keadaan sekeliling.
Drama: Drama merupakan olahan semula situasi berdasarkan apa yang hendak diajar kepada pelajar. melalui teknik ini pelajar didedahkan terus dengan apa yang hendak disampaikan. Oleh itu, ia menggunakan domain afektif, kognitif serta psikomotor secara terus.
Video Storytelling: Bercerita merupakan kemahiran yang penting untuk membentuk pelajar-pelajar dari semua peringkat umur. Ia membenarkan pelajar untuk menjadi kreatif semasa membentuk penulisan mereka, literasi visual dan kemahiran penghasilan video. Matlamatnya adalah untuk mengajar pelajar-pelajar agar mereka boleh mengajar dan belajar daripada satu sama lain.
Virtual Fields Trips: Cara ini membawa pelajar ke tempat-tempat yang mereka tidak mungkin dapat pergi. Ia membina dan meningkatkan pengetahuan yang diperolehi daripada buku teks bacaan, penerangan internet atau mendengar ceramah-ceramah. Selain itu mereka dapat menambah pengetahuan dengan melawati laman web yang berkaiatan dan mengumpul maklumat mengenai tempat itu. secara tidak langsung pelajar dapat membayangkan suasana tempat itu dengan hanya membacanya.
5) Nyatakan proses untuk memilih dan menilai video bagi penggunaan video dalam bilik darjah.
Langkah pertama: Integrasi sumber-sumber yang berguna adalah untuk mencari video yang akan menyokong pencapaian objektif pelajaran anda.
Langkah kedua: Menilai video yang dipilih untuk memastikan bahawa ia sebenarnya sama dengan matlamat anda dan memenuhi keperluan pelajar anda. 


Sila refleks tentang proses dan ciri-ciri reka cipta visual

Proses Rekacipta visual
  1. Planning Tools
  2. Lettering Techniques
  3. Drawing, Sketching, and Cartooning
  4. Clip Art
  5. Designing Visuals With Computers
  6. Creating Presentation Graphics
  7. Creating Overhead Transparencies

Ciri-ciri Rekacipta Visual
  1. Bentuk imej
  2. Warna
  3. Corak
  4. Pergerakan
  5. Keseimbangan antara tulisan dan Warna



No comments:

Post a Comment